خودروهای سال 1964 تا 2013

همان طور که می‌دانید مراسم سالانه انتخاب خودروی برتر سال پیشینه ای دیرینه دارد. تاریخچه انتخاب خودروی سال به سال 1964 میلادی بر می‌گردد و از آن سال به بعد 58 روزنامه نگار، کارشناس و نویسندهٔ خودرو از 22 کشور اروپایی گرد هم می‌آیند و خودروی سال اروپا را انتخاب می‌کنند. داوران، خودروی سال را آخر سال قبل معرفی می‌کنند، یعنی خودروی سال 2013 را آخر سال 2012 معرفی می‌کنند.

خودروی های کاندید برای انتخاب باید جدید یا فیس لیفت شده باشند در ضمن یکی دیگر از شرایط، دسترسی 5 کشور اروپایی به آن و فروش سالیانه حداقل 5 هزار عدد می‌باشد.
در ادامه با خودروهای قدیمی و جدید منتخب سال، به طور خلاصه آشنا خواهید شد:

1964- rover 2000
در سال 64 میلادی رُوِر 2000 فاتح این رقابت شد، رُوِر 2000 این پیروزی را مدیون سواری و هندلینگ فوق‌العاده و همچنین مقرون به صرفه بودنش است،اگرچه موتور این خودرو ضعیف بود اما در آن زمان رقابت در همین رنج بود.

1965-austin 1800
آستین 1800 با داشتن ویژگی‌های رانندگی خوب،دیفرانسیل جلوی عالی و داشتن فضای بار و سرنشین زیاد موفق شد لقب خودروی سال را در سال 65 از آن خود کند.در آن سال فوردموستانگ رقیب اصلی این خودرو به حساب می‌آمد.

1966- رنو 16
چرخ‌های 16 اینچی ، دیفرانسیل جلو بودن و عملکرد خوب سیستم تعلیق باعث شد که رنو 16 این قهرمانی را از رولز رویس silver shsdow بگیرد.نا گفته نماند که این خودرو جزو خودرو های چابک آن زمان بوده است.

1967-فیات 124
کارآمد،مقرون به صرفه و بزرگ از ویژگی‌های این خودرو است.البته یک سبک نو در صنعت خودروسازی همین خودرو بود که از فناوری‌های زیادی استفاده کرده بود مخصوصاً در موتور خود.

1968- NSU Ro 80
یک خودروی لوکس جمع و جور با ظاهری پر زرق و برق به همراه موتورهای نوآورانه قهرمان سال 68 شد،این خودرو دارای انتقال نیروی نیم اتوماتیک می‌باشد.در آن سال فیات 125 و Simca 1100 به ترتیب دوم و سوم شدند.

1969-پژو 504
سبک Pininfarina و اصلاح‌های قابل تحسین، خودرویی همیشه برنده برای برند پژو بجود آورد به نام 504.چهار ترمز دیسکی با عملکرد خوب و طراحی دوست داشتنی از نقاط قوت این خودرو است،اگرچه از موتوری با تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کند.

1970-فیات 128
اولین ماشین واقعاً مدرن فیات که با ظرافت خاصی ساخته می‌شد و اگرچه در ابعاد کوچکی قرار دارد اما قیمت نسبتاً کم آن،خودرویی خانوادگی در آن زمان به وجود آورده بود.

1971-سیتروئن GS
یکی از خودروهای برجسته سال 71 با ویژگی‌های پیشرفته.دیسک‌های ترمز همه جانبه و سیستم تعلیق مستقل کاری کرد که GS خودروی سال شود.

1972-فیات 127
127 یک خودروی کوچک و مدرن برای فیات بود.با وجود ابعاد کوچکش،فیات 127 فضای خوبی برای سرنشینانش فراهم می‌کند.فیات 127 با امتیاز 239 فاتح این رقابت شد و با اختلاف زیادی رنو 15/19 را شکست داد،رنو تنها 107 امتیاز کسب کرده بود.

1973-آئودی 80
40 سال پیش آئودی یک شرکت تازه وارد بود که فولکس واگن در امپراتوری آن قرار داشت،قبل از عرضه این مدل همه از فولکس واگن پاسات تعریف می‌کردند اما طراحی منسجم‌تر و وزن کمتر سبب پیروزی این مدل شد.

1974-مرسدس بنز 450 S
در سال 1974 جایزهٔ خودروی سال به شهر اشتوتگارت رسید،گل سرسبد بنز یعنی کلاسs 220اسب بخار قدرت،تزریق سوخت در موتور V8،عملکرد قوی و دنده سه سرعته اتومات از نکات برتر این خودرو است البته ظاهر مدرن و لوکس آن هم باید در نظر گرفت.

1975-سیتروئن CX
فناوری‌های پیشرفته،طراحی فرانسوی و مقرون به صرفه بودن سبب شد که جایزه خودروی سال به Citroën CX برسد.در آن سال بیشتر مردم فکر می‌کردند فولکس واگن Golf Mk1 خودروی سال شود اما چنین نشد.

1976- Simca 1307 and 1308
این دو مدل با وجود عدم سرمایه گذاری صاحبان کارخانه و موتورهای از رده خارج شده خودروی سال شدند اما 1308 و 1307 هر دو خودروی کاربردی و بزرگ بودند و حمل و نقل با آن‌ها به راحتی صورت می‌گرفت.

1977-ROVER SD1
بیشتر مردم دوست داشتند از این خودرو داشته باشند در نتیجه در سال 1977 Rover SD1 خودروی سال شد.نکاتی که این خودرو را متمایز می‌کرد قیمت پایین و موتور قدرتمند V8 آن بود.این خودرو سبب شد تا آئودی 100 و فورد فیستا طعم شکست را تجربه کنند.

1978-پورشه 928
پورشه 928 یک خودروی اسپرت بود که موفق شد خودروی سال شود.پیروزی آن مربوط به 35 سال پیش است و قطعاً می‌توانیم نمونه کامل‌تر آن را در 911 امروزی ببینیم.موتور V8 پیشرفته و کارکرد فوق‌العاده آن سبب شد تا سری 7 و فورد گرانادا به ترتیب در مکان دوم و سوم جای بگیرند.

1979-کرایسلر/تالبوت Horizon
Horizon بجای SIMCA 1100 به عنوان یک خودروی جهانی وارد بازار شد.در سال 1979،با امتیاز 251 فیات Ritmo را شکست داد.این خودرو دارای سواری نرم و راحتی بود اما کمی در سیستم فرمان و موتور مشکل داشت.

1980- Lancia Delta
حتی مدل اصلی و بدون توربو شارژ آن هم محبوبیت داشت و مردم آن را به عنوان یک خودروی خانوادگی یا ظاهری جذاب می‌شناختند.به هر حال داوران برتری این خودرو را نسبت به واکسهال آسترا و پژو 505 اعلام کردند.

1981-فورد Escort Mk3
این سری از فورد یک سری اصلاح شده و دیفرانسیل جلو می‌باشد.موتور های این مدل از نوع CVH می‌باشند که بسیار کم تعمیر هستند و هزینه نگهداری آن هم پایین است.این پیروزی سبب شکست فیات پاندا شد.

1982-رنو 9
رنو 9 قطعا خودروی رده بلایی نبود به خصوص با موتور ضعیفش،اما راحتی،لوازم مطلوب و گیربکس 5 سرعته به اندازه کافی برای پیروزی مناسب بود.

1983-آئودی 100
آئودی 100 به عنوان خودرویی لوکس شناخته می‌شد،دیفرانسیل جلو بدون آن بسیار معنی دار بود.اصلاح ویژگی‌های آیرودینامیکی این خودرو کار فوق‌العاده ای بود.آئودی 100 طیف وسیعی از موتور های 5 سیلندر را در اختیار داشت از جمله موتور 5 سیلندر دیزلی.

1984-فیات Uno
در سال 1984 مسابقه بین Uno و پژو 205 بود رقابت بین فرانسه و ایتالیا.فیات توانست امتیاز بالاتری بگیرد و قهرمان شود.در این سال مقام سوم به فولکس واگن گلف MK2 رسید.

1985-واکسهال آسترا MK2/اپل Kadett
مدل‌های اصلاح شده و بهبود یافته اپل و واکسهال توانستند فاتح رقابت خودروی سال شوند.موتور های کارآمد و در عین حال قدرتمند،ظاهر خوب و آیرودینامیک مناسب و طیف گسترده ای از وسایل اسپرت از ویژگی‌های این مدل‌ها است که باعث شد در سال 1985 قهرمانی را از رنو 25 و LANCIA THEMA بگیرند.

1986-فورد Scorpio
جایگزینی برای فورد گرانادا که برنده خودروی سال 1986 شد.این خودرو نسبت به گرانادا دارای طراحی و کیفیت ساخت بهتر و بالاتری است و کمی هم بزرگ‌تر شده است.این خودرو دارای لوازم استاندارد زیادی است. از ویژگی‌های مثبت این خودرو می‌توانیم به ترمز ضد قفل(ABS) اشاره کنیم که ایمنی خودرو هم افزایش می‌دهد.

1987-واکسهال Carlton/اوپل امگا
یک سدان لوکس اما نه در سطح عالی که هنر آلمان‌ها در آن دیده می‌شود.این خودرو سبب شد تا آئودی 80 و بی‌ام و سری 7 سر جای خودشان بنشینند.این خودرو به عنوان یک مدل اصلاح شده با فضای بزرگ به حساب می‌آید.

1988-پژو 405
خودرویی آشنا برای ایرانیان حتی بعد از 25 سال !اما باید بدانید همین خودرویی که روزانه آن را صدها بار در خیابان ها می بینید، روزی با 212 اختلاف امتیاز سیتروئن AX را شکست داده است.ظاهر شیک،هندلینگ فوق‌العاده و موتور دیزل پیشرفته پیروزی 405 را تضمین می‌کند.

1989-فیات Tipo
هاچ بک سنت شکن فیات با سیستم تعلیق عقب با کارکرد عالی توانست خودروی سال شود.این خودرو در مقابل پول پرداختی بسیار می صرفد اما موتور های بنزینی آن ضعیف و فضای آن هم کم می‌باشد.

1990-سیتروئن XM
یک پیروزی راحت توسط XM در سال 1990.سیتروئن در این سال با اختلاف 175 امتیاز مرسدس بنز SL را راهی خانه کرد.تنها ضعف این خودرو طراحی آن است که بسیار جسورانه و آیرودینامیکی می‌باشد اما سواری عالی و موتور های فوق‌العاده این ضعف را به فراموشی می‌سپارند.این خودرو در حقیقت پدر زانتیاای است که روزی سایپا آن را تولید می کرد.

1991-رنو کلیو
کلیو نشان دهندهٔ یک تغییر بزرگ در سوپر مینی‌ها می باشد.یک ظاهر جذاب طرفداران زیادی را برای این خودرو فراهم کرده بود.البته سطح تجهیزات و فضای آن هم باید در نظر گرفت.

1992-فولکس واگن گلف MK3
نسل سوم گلف سبب شد تا فولکس واگن برای اولین بار فاتح رقابت خودروی سال شود.کیفیت و سطح ساخت این نسل نسبت به نسل دوم افزایش چشمگیری داشته است که موجب شد واکسهال آسترا و سیتروئن ZX از رقابت جا بمانند.

1993-نیسان Micra
Micra اولین خودرو با طراحی کاملا ژاپنی می‌باشد که صرفا برای خودروی سال شدن راهی بازار شد.کیفیت ساخت عالی،محدوده موتور های پیشرفته و طراحی جذاب از نکاتی است که رقبای این خودرو را به زانو درآورند.

1994-فورد موندئو
اولین نسل از موندئو پیشرفت چشمگیری برای فورد به حساب می‌آمد.موتور های zetec شروعی خوب برای فورد بود که نکات مثبتی را در پی داشت.طراحی مدرن به همراه قیمت رقابتی از ویژگی‌هایی است که موجب برتری این خودرو شد.

1995-فیات Punto
زور آزمایی سوپرمینی ها برای دست یابی به جایزه به سال 1995 بر می‌گردد.در این سال فیات Punto، فولکس واگن پولو را شکست داد.فضای داخلی فوق‌العاده،طراحی جذاب و مقرون به صرفه بودن آن موجب شد تا خودروی سال شود.

1996-فیات Brava/Bravo
یک پیروزی خاطره انگیز برای فیات،چرا که فیات در این سال رقبای قدری همچون پژو 406 و آئودی A4 را شکست داد.طراحی متمایز،ارزش برای پول پرداختی و بهبود کیفیت ساخت برای پیروزی کافی بود.

1997-رنو مگان Scenic
می‌توان گفت یکی از برجسته‌ترین ام پی وی‌های تاریخ همین رنو مگان است که در سال 1997 خودروی سال شد.بازخورد های خوب خانواده‌ها از این خودرو،مگان mpv را به یک خودروی جهانی تبدیل کرده بود.در آن سال مگان توانست 405 امتیاز بگیرد و از فوردکا 293 امتیازی و فولکس واگن پاسات 248 امتیازی پیشی بگیرد.

1998-آلفارومئو 156
یک پیروزی شکفت انگیز برای این سری از آلفا.آلفا 156 با اختلاف امتیاز 188 گلف را شکست داد.داوران به طراحی ظریف،هندلینگ عالی و عملکرد خودرو بیشترین نمره را دادند.

1999-فورد فوکوس
به نظر می‌رسد فوکوس جانشین خوبی برای اسکورت باشد چرا که با 444 امتیاز(172 امتیاز بیشتر از مکان دوم یعنی واکسهال آسترا)توانست خودروی سال شود.طراحی بروز،سیستم تعلیق پیشرفته و موتورهای zingy از عوامل این پیروزی بودند.

2000-تویوتا یاریس
اولین پیروزی برای تویوتا توسط یاریس انجام شد،در حالی که همه فکر می‌کردند فیات Multipla خودروی سال می‌شود یاریس با ظاهری زیبا و موتورهای عالی VVTI با اختلاف 19 امتیاز این پیروزی را از ام پی وی فیات گرفت.

2001-آلفارومئو 147
147 برای جانشینی 145 و 146 راهی بازار شد که در سال 2001 به عنوان خودروی سال معرفی شد.یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو موتور دیزلی با عملکرد فوق‌العاده آن است.این خودرو با 238 امتیاز نسل سوم فورد موندئو را شکست داد.(تنها با 1 امتیاز اختلاف).

2002-پژو 307
پژو در این سال توانست رنو لاگونا فرانسوی و فیات stilo ایتالیایی را شکست دهد.این دو خودرو به ترتیب دوم و سوم شدند.بیشتر امتیازها به دلیل ظاهر جذاب،راحتی سواری و فضای داخلی کاربردی به 307 داده شد.

2003-رنو مگان
رنو مگان،خودرویی که هنوز در ایران جزو انتخاب‌های خوب بین 60 تا 75 میلیون به حساب می‌آید، در سال 2003 خودروی سال شد.ظاهری جذاب و جسورانه یکی از ویژگی‌های این خودرو است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.همچنین موتور 1.9 لیتری کارآمد و قدرتمند سبب شد تا مزدا 6 به جایگاه دوم نقل مکان کند.

2004-فیات پاندا
همه فیات پاندا را به خاطر ویژگی‌های عالی‌اش می‌شناختند.خودرویی کوچک، مقرون به صرفه با موتوری کارآمد و به همراه کابینی زیبا خودروی سال 2004 شد.

2005-تویوتا پریوس
تحولی در صنعت خودروسازی،نسل دوم این خودروی هیبریدی با بهبود ضعف‌هایش توانست خودروی سال شود.این اصلاح‌ها بیشتر در ظاهر و عملکرد خودرو به چشم می‌خورد.پریوس با اختلاف 139 امتیاز سیتروئن C4 را شکست داد.

2006-رنو کلیو
نسل سوم کلیو هم ادعای خودروی سال شدن کرد و خودروی سال هم شد.پس از 15 سال از عرضه سری اول،سری سوم هم نتیجه گرفت این یعنی یک موفقیت برای رنو در کلاس سوپر مینی.کلیو با پنج امتیاز بیشتر اول شد و فولکس واگن هم به مقام دوم رسید،در این سال آلفارومئو 158 هم سوم شد.

2007-فورد S-MAX
یک رقابت نزدیک در سال 2007 که با اختلاف 2 امتیاز واکسهال کورسا دوم شد و ام پی وی فورد فاتح جایزه خودروی سال شد.مقرون به صرفه بودن،وجود 7صندلی و هندلینگ عالی این خودرو را به پیروزی رساند.

2008-فیات 500
بازهم رقابت سوپر مینی‌ها اما این بار بین فیات و مزدا.فیات توانست از مزدا 2 33 امتیاز بیشتر در یافت کند و خودروی سال شود.طراحی زیبا و ظریف،کیفیت ساخت و فضای داخلی عالی از جمله ویژگی‌هایی است که مورد توجه داوران قرار گرفت.

2009-واکسهال insignia
باز هم یک رقابت نزدیک که سبب شد تنها با 1امتیاز اختلاف، فورد فیستا دوم و واکسهال اول شود.واکسهال توانست 321 امتیاز بگیرد،طراحی زیبا،کیفیت ساخت و امکانات زیاد بیشترین امتیاز را دریافت کردند.

2010-فولکس واگن پولو
بالاخره پولو هم توانست خودروی سال شود.پولو از تویوتا iQ 10 امتیاز بیشتر گرفت و مقام اول را به خود اختصاص داد.طراحی منسجم،فضای داخلی جادار و کارآمد و موتورهای پیشرفته این خودرو را به این پیروزی رساندند.

2011-نیسان لیف
اولین خودروی کاملاً الکتریکی هم در سال 2011 توانست خودروی سال اروپا شود.لیف 257 امتیاز کسب کرد و جولیتای محبوب را با 248 امتیاز راهی مقام دوم کرد.

2012-واکسهال آمپرا
خودرویی هیبریدی که برادر دوقلوی شورولت ولت می‌باشد.این خودرو از یک موتور 1.4 بنزینی و یک موتور الکتریکی با توان 148 اسب بخار که از یک باتری یون لیتیوم 16 کیلووات ساعتی تغذیه می‌کند،استفاده می‌کند.این خودرو با 330 امتیاز اول شد و فولکس واگن آپ هم با 281 امتیاز به مقام دوم دست یافت.

2013-فولکس واگن گلف
پس از نسل سوم،حالا نوبت نسل هفتم است تا خودی نشان دهد.نسل هفتم گلف خودروی سال امسال شد.داور های بیشتر به کارآمدی موتور و سطح بالایی از تجهیزات ایمنی رای دادند.در این سال گلف توانست 414 امتیاز دریافت کند،تویوتا جی تی 86 هم به 202 امتیاز رضایت داد و ولوو V40 هم با 189 امتیاز مقام سوم را از آن خود کرد.

آنچه در این مطلب به چشم می‌خورد،پیشرفت سریع صنعت خودروسازی اروپا می‌باشد اما متأسفانه در کشور ما اصلاً به این مسئله توجه نمی‌شود و صنعت خودرو سازی ما مانند یک آب راکت است که گاهی نوساناتی را تجربه می‌کند.(مثلاً تولید پژو 405 25 سال پیش)به هر حال با خودروهای سال اروپا به طور خلاصه آشنا شدید،به نظر شما با این تفاسیر کدام خودرو می‌تواند خودروی سال 2014 اروپا شود؟

جایگاه سوم

جایگاه دوم

برنده

سال

Hillman Imp

Mercedes 600

Rover 2000

1964

Ford Mustang

Autobianchi Primula

Austin 1800

1965

Oldsmobile Toronado

Rolls-Royce Silver Shadow

Renault 16

1966

Jensen FF

BMW 1600

Fiat 124

1967

Simca 1100

Fiat 125

NSU Ro 80

1968

Alfa Romeo 1750

BMW 2500/2800

Peugeot 504

1969

Renault 12

Autobianchi A112

Fiat 128

1970

Citroën SM

Volkswagen K70

Citroën GS

1971

Mercedes 350SL

Renault 15/17

Fiat 127

1972

Alfa Romeo Alfetta

Renault 5

Audi 80

1973

Honda Civic

Fiat X1/9

Mercedes 450S

1974

Audi 50

Volkswagen Golf

Citroën CX

1975

Renault 30 TS

BMW 3-series

Simca 1307-1308/Chrysler Alpine

1976

Ford Fiesta

Audi 100

Rover 3500

1977

Ford Granada

BMW 7-series

Porsche 928

1978

Audi 80

Fiat Ritmo

/Chrysler/Talbot Horizon

1979

Peugeot 505

Opel Kadett/Vauxhall Astra

Lancia Delta

1980

Austin Metro

Fiat Panda

Ford Escort Mk.III

1981

Volkswagen Polo

Opel Ascona/Vauxhall Cavalier

Renault 9

1982

Volvo 760

Ford Sierra

Audi 100

1983

Volkswagen Golf

Peugeot 205

Fiat Uno

1984

Lancia Thema

Renault 25

Opel Kadett/Vauxhall Astra

1985

Mercedes-Benz 200-300E

Lancia Y10

Ford Scorpio/Granada Mk.III

1986

BMW 7-series

Audi 80

Opel Omega/Vauxhall Carlton

1987

Honda Prelude

Citroën AX

Peugeot 405

1988

Volkswagen Passat

Opel Vectra/Vauxhall Cavalier

Fiat Tipo

1989

Ford Fiesta

Mercedes-Benz SL

Citroën XM

1990

Opel/Vauxhall Calibra

Nissan Primera

Renault Clio

1991

Citroën ZX

Opel/Vauxhall Astra

Volkswagen Golf

1992

Renault Safrane

Fiat Cinquecento

Nissan Micra

1993

Mercedes-Benz C

Citroën Xantia

Ford Mondeo

1994

Opel/Vauxhall Omega

Volkswagen Polo

Fiat Punto

1995

Audi A4

Peugeot 406

Fiat Bravo/Brava

1996

Volkswagen Passat

Ford Ka

Renault Mégane Scénic

1997

Audi A6

Volkswagen Golf

Alfa Romeo 156

1998

Peugeot 206

Opel/Vauxhall Astra

Ford Focus

1999

Opel/Vauxhall Zafira

Fiat Multipla

Toyota Yaris

2000

Toyota Prius

Ford Mondeo

Alfa Romeo 147

2001

Fiat Stilo

Renault Laguna

Peugeot 307

2002

Citroën C3

Mazda 6

Renault Mégane

2003

Volkswagen Golf

Mazda 3

Fiat Panda

2004

Ford Focus

Citroën C4

Toyota Prius

2005

Alfa Romeo 159

Volkswagen Passat

Renault Clio

2006

Citroën C4 Picasso

Opel/Vauxhall Corsa

Ford S-Max

2007

Ford Mondeo

Mazda2

Fiat 500

2008

Volkswagen Golf

Ford Fiesta

Opel/Vauxhall Insignia

2009

Opel/Vauxhall Astra

Toyota iQ

Volkswagen Polo

2010

Opel/Vauxhall Meriva

Alfa Romeo Giulietta

Nissan Leaf

2011

Ford Focus

Volkswagen up!

Chevrolet Volt/Opel Ampera

2012

Volvo V40

Toyota GT-86/Subaru BRZ2

Volkswagen Golf

2013

در این میان خودروساز های زیادی توانستند مقام بیاورند اما فیات با 9 پیروزی،بیشترین عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است.

همچنین ببینید

افزایش ابهت مرسدس A کلاس جدید با تیون لورینسر

اگر دوست دارید هاچبک اسپورت شما خوش‌تیپ‌تر به نظر آید قطعاً استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد مرسدس بنز