پرچمدار مرسدس بنز E63 AMG S به یک نیروگاه 610 اسب بخاری V8 و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده است اما آیا میتواند بهترین باشد؟
این قدرتمندترین مرسدس بنز E کلاس تاریخ است. این همچنین یکی از سریعترین و پیچیدهترین سدانهایی است که تاکنون ساخته شده است؛ بنابراین میتوانید تصور کنید که E63 AMG جدید حتی در برابر بامو M5 و آئودی RS هم یک سلاح قدرتمند و نابودگر است. E63 AMG جدید در دو نسخهٔ معمولی و S ساخته میشود. نمونهٔ اول 565 اسب بخار قدرت دارد درحالیکه مدل S دارای قدرت عظیم 610 اسب بخار قدرت است که نمونهٔ مورد آزمایش ما هم از همین نوع است.
هر دو مدل E63 مجهز به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو هستند که بسته به مدل، 750 نیوتن متر یا 850 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. تمامی مدلها بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند 4Matic+ آامگ هستند و گیربکس جدید 9 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه هم وظیفهٔ انتقال نیرو به چرخها را بر عهده دارد. قیمت E63 از 75 هزار پوند آغاز میشود و به 83 هزار پوند برای مدل S میرسد.
E63 با وزن 1955 کیلوگرم ادعا کرده است که میتواند ظرف فقط 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست یابد درحالیکه مدل S در این بخش یکدهم ثانیه سریعتر است. حداکثر سرعت این موشک زمین به زمین آلمانی هم بهصورت الکترونیکی بر روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است اما میتوان پکیج اختیاری «De Limit» را سفارش داد که در این صورت حداکثر سرعت خودرو به 300 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا میکند که البته هنوز هم محدود شده است.
پیشرانهٔ V8 توئین توربوی این خودرو مجهز به سیستم غیرفعالسازی سیلندرها است که در حالت رانندگی کامفورت (راحت)، چهار سیلندر از هشت سیلندر موتور را غیرفعال میکند که این امر به رسیدن به مصرف سوخت 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر کمک میکند. E63 تنها 199 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر تولید میکند که عددی بهواقع فوقالعاده برای ماشینی است که چنین قدرت و گشتاور عظیمی دارد.
در هنگام حرکت بسته به حالت رانندگیای که انتخاب میکنیم، E63 دارای طیف گستردهای از تواناییها است. منو حالات رانندگی گوناگون این ماشین متشکل از راحت، اسپرت، اسپرت پلاس، مسابقه و شخصی است که در آخری راننده میتواند هر ترکیبی از تنظیمات را که دوست دارد برای فرمان، دریچهٔ گاز، اگزوز، تعویض دنده و حتی مداخلهٔ ESP انتخاب کند؛ اما صرفنظر از هر حالت رانندگی که انتخاب کنید، E63 دارای صندلیهای بزرگ، فرمان دوستداشتنی، کیفیت ساخت درجهیک و فضای کاملاً مناسب عقب و جلو است.
فقط با فشردن یک دکمه، E63 AMG S را میتوان از یک سدان لوکس و راحت که سواری آرامی مانند یک E220d دارد، تبدیل به یک سوپرسدان فوقالعاده سریع کرد که پاسخ دریچهٔ گاز آن فوری بوده، اگزوز وحشیانهای دارد و شتاب بیرحمانهای را ارائه میکند. همچنین هدایت و متوقف کردن این غول ژرمن هم بسیار با دقت و ستودنی انجام میگیرد. در هر حالتی غیر از حالت راحت و خصوصاً در حالت مسابقه، این خودرو هندلینگ بسیار عالی و تیزی دارد که برای سدانی با وزنی نزدیک به 2 تن واقعاً قابلتوجه است.
شاید مهمترین بخش E63، حالت جدید دریفت باشد که از طریق منوی داینامیک قابل تنظیم است. سازنده میگوید این حالت فقط باید در پیست استفاده شود تا جایی که حتی نمایندگان مرسدس بریتانیا اعلام کردهاند که ممکن است اگر مالک حالت دریفت را در جادههای عمومی فعال کند، در صورت تصادف، سازمانهای بیمه خسارات را پرداخت نکنند.
اما صرفنظر از این موارد، زمانی که حالت دریفت فعال گردد، E63 کاملاً دیفرانسیل عقب میشود، کنترل کشش خاموش شده و گیربکس هم در حالت دستی قرار میگیرد. در این حالت، E63 S به یک خودروی وحشی و دیوانهٔ واقعی تبدیل میشود؛ اما بااینوجود در حالت دریفت هنوز هم کشش و چسبندگی شگفتآوری وجود دارد که از نابود شدن لاستیکهای عقب جلوگیری میکند.
نتیجه
E63 AMG پیشرفتهترین سدان سریع در جهان است و قطعاً یکی از بهترین رانندگیها را ارائه میکند. در نسخهٔ معمولی یا S، پرچمدار خانوادهٔ E کلاس تواناییهای فراوانی را به همراه عملکرد خارقالعاده، یک شاسی بسیار خوب، بالاترین حد کیفیت ساخت و سواری شگفتآور درآنواحد ارائه میکند. همانطور که مرسدس بنز ادعا میکند، این خودرو واقعاً مانند یک جت شخصی بر روی چهارچرخ است؛ بنابراین پس از رانندگی با مرسدس بنز E63 AMG S مدل 2017 میتوان اعتراف کرد که این خودرو نهتنها پیشرفتهترین سدان اسپرت دنیا است بلکه در حال حاضر بهترین است.