متاسفانه عملکرد نامناسب وزارت صنعت در سال گذشته و ثبت سفارشی که حدود 6 ماه بدون دلیل بسته شد و بعد از آن قانونی یک شبه اعلام شد، همگی دست به دست هم داد تا خودروهای بالای 40 هزار دلار دیگر وارد نشوند و همین محدودیت یک شبه قیمت این خودروها را در عرض چند روز چند برابر کرد! قانون نانوشتهای که هیچ جای دنیا اتفاق نمیافتد و وقتی خودرویی دیگر وارد نمیشود، قیمت آن به دلیل محدود شدن خدمات و نبود مدلهای روز کم میشود نه زیاد! اما متاسفانه در بازار خودرو ایران قوانین عجیبی وجود دارد و در حال حاضر خودروهایی چون پورشه باکستر و یا بی ام و X4 که تا چند روز قبل از این قوانین حدود 600 الی 700 میلیون تومان قیمت داشتند، به یکباره سر از بالای 1 میلیارد تومان در آوردند! قیمتهای نجومی عجیبی که معلوم نیست از کجا انتخاب شدهاند و هیچ ارگانی هم بر چنین قیمتهایی نظارت ندارد.
در این راستا به مرسدس بنز E250 سری میزنیم. خودروی محبوبی که تا قبل از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار، با قیمتی در حدود 500 الی 600 میلیون تومان میتوانستیم یک نمونه صفر کیلومتر با کیت AMG کامل را خرید کنیم اما حال مدلهای 2016 صفر کیلومتر آن یعنی برای دو سال قبل(!) بیش از 1 میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت خوردهاند! البته خرید و فروش این مدل خودروها تقریباً نزدیک به صفر شده و رونق خرید و فروش خودروهای خارجی این چنینی بسیار کم شده است اما باز هم گویا عطش گرانی دست از سر این لوکسهای 40 هزار دلاری بر نمیدارد! متاسفانه در همین راستا قیمت مدلهای کاکرده این خودرو نیز سر به فلک کشیده و گویا قرار نیست ترمز گرانی لوکسهای بازار کشیده شود. البته همین موضوع برای مدلهای دیگری چون پورشه باکستر، بی ام و X4 و یا لکسوس RX جدید نیز دیده میشود و اگرچه بازار کم رونق است، اما قطعاً این قیمتها آن هم در چنین شرایط بازاری که فعلاً تعادل پس از ماهها به آن باز نگشته، باعث نمیشود تا خریداران واقعی نیز رغبتی بر خرید کنند. به نظر میرسد یک ارگان باید مسئول رسیدگی به چنین گرانیهای بیمنطقی باشد که باعث شده دست خریداران واقعی از خودروهای روز دنیا به راحتی کوتاه شود. قطعاً قوانین یک شبه و بسته شدن طولانی ثبت سفارش یکی از دلایل این گرانی است اما به نظر میرسد بعد از وضع قانون گران شدن بیدلیل این مدل خودروها آن هم به چنین قیمتهایی معنایی نداشته باشد!